maandag 16 maart 2015

De 10 digitale hulpmiddeltjes om het leven wat leuker te maken.

Soms zijn er zo van die dingen waarvan je denkt: 'allé nu, hoe deed ik dat nu vroeger?'. Ondanks het feit dat het leven steeds hectischer wordt, dat de mails blijven toestromen en dat je verwacht wordt altijd en overal bereikbaar te zijn, zijn er vooral ook heel veel app's en digitale hulpmiddeltjes die het leven een stuk aangenamer maken. Eind vorige maand deelde ik mijn 10 favoriete bij de Leuke Wereld, vandaag lees je ze hier:


Recycle!
Ik word vaak gek van dingen te moeten onthouden die er eigenlijk niet toe doen. Welke vuilbak er wordt opgehaald is er daar eentje van, of moet ik het papier nu op de 3de of 4de woensdag van de maand buiten zetten. Ik moest vroeger geregeld eens gaan spieken bij de buren. Maar sinds ik de Recycle!-app gebruik, komen de buren al eens bij ons spieken. Mijn smarthphone laat me dan ook op voorhand weten welk vuil er zal worden opgehaald en ik kan ook nog eens makkelijke checken waar er inzamelpunten (bijvoorbeeld containerpark) zijn en wanneer ze open zijn.


Toodledo 
Vorig jaar ging ik voor het eerst aan de slag met een jaarplanner. Voor wie het niet kent, dat is een kalender met daarin tal van taakjes die je wel eens durft te vergeten omdat het er nooit echt van komt of omdat je ze liever niet doet. Dit jaar ging die jaarplanner digitaal. Ik koos voor Toodledo, een internetprogramma (desktop en mobiel) dat alle to do's voor jou kan onthouden. Je kan het ook overal raadplegen, want alles synct voor dat je het weet.


Stop, Breathe & Think 
Dé app voor iedereen die al graag eens tot rust komt door meditatie. Je krijgt via deze app massa's materiaal om te ontspannen wanneer het jou uitkomt. In de trein, bijvoorbeeld, of een kwartiertje voor het slapen gaan. Het leven wordt er alleen maar beter door. Ik ben er alvast fan van.


Evernote 
De mens die Evernote heeft uitgevonden zou een standbeeld moeten krijgen. Evernote is het programma (online, desktop, mobiel) waarop je alles, maar dan ook echt alles kan bijhouden. Je kan aan de slag met verschillende notitieboeken en tags. Met de super zoekfunctie vind je meteen ook alles terug. En dat is dan nog helemaal gratis ook!


Goodreads
Ik heb in mijn leven al heel wat boeken gelezen. Sommige wil ik zo snel mogelijk vergeten, andere wil ik graag aan iedereen aanraden. Tot voor kort wist ik niet zo goed hoe ik dat allemaal moest onthouden. Soms schreef ik er een stukje over op mijn blog, maar ik had altijd het gevoeld dat het beter kon. En toen ontdekte ik Goodreads! Deze toepassing (online en mobiel) is de hemel voor de boekenliefhebber. Je laat je inspireren door je vrienden of andere boekenfans en ontdekt zo boeken waarvan je anders nooit gehoord zou hebben. Maar je geeft ook zelf advies door boeken te reviewen. Niet twijfelen trouwens om vriend met mij te worden op Goodreads!


Netflix
Wat een plezier om in huis te hebben. Voor nog geen 8 euro per maand kijk je hele dagen TV. Niet dat dat de bedoeling is, maar af en toe kan het vreselijk leuk zijn om gewoon onder een dekentje in de zetel te liggen. Mijn aanraders op Netflix op dit moment zijn: Unsere Mütter, Unsere Vatter, How I Met Your Mother, Sherlock en binnenkort natuurlijk weer House of Cards.


Google Drive
Ik ben een apple-fan in hart en nieren, laat daar vooral geen twijfel over bestaan, maar ook Google kan mij soms wel bekoren. Zeker met de Google Drive en de bijbehorende programma's voor documenten, presentaties en spreadsheets. Er is massa's ruimte om bestanden, foto's,... op te slagen en je kan ze overal ter wereld raadplegen als er internet in de buurt is. Ik zou niet meer zonder kunnen.


IFTTT
Met de If This, Than That toepassing kun je al eens uitpakken op een familiefeestje. Het idee is simpel: stem je smartphone of tablet nog beter af op jouw noden. Wil je bijvoorbeeld een waarschuwing krijgen als het 's morgens aan het regenen is, dan kan dat. Maar ook als je iets zoekt op Ebay, kan je een smsje ontvangen met de nieuwste resultaten. Zo stelde ik in dat al de foto's die ik met mijn iPhone neem, meteen moeten worden opgeslagen in met Google Drive. Heel gemakkelijk, want ik heb er geen werk aan en mijn foto's zitten ergens veilig opgeslagen waar ik er altijd aankan. Eens The Internet of Things nog meer zal doorbreken, zal IFTTT niet meer weg te denken zijn. Wat denk je van je koffiezet die al begint door te lopen als je wekker gaat of je oven die al begint op te warmen als je de oprit oprijdt?


Een bank app 
Hoe geweldig is dat? Met een paar tikjes op je smartphone weet je of er nog geld is om dat geweldig kleedje te kopen deze maand. Soms twijfel ik of het wel allemaal veilig is, maar mijn positieve zelf ziet toch vooral veel voordelen. Ik gebruik de Axa-app, maar waarschijnlijk heeft ook jouw bank zijn eigen versie. Wij combineren dat dan ook nog eens met een digitaal huishoudboekje . Zo gaan de rekeningen hier zelden in het rood.


Unroll.me 
Mijn mailbox puilde wel eens uit van de vele nieuwsbrieven. Belangrijke mails verdronken daardoor wel eens tussen de rest en ik vergat ze te antwoorden. Met unroll.me (werkt voorlopig enkel met gmail) worden al die minder belangrijke mails maar 1 keer per dag naar jou gestuurd. Je kan er dan rustig door scrollen of alles meteen weggooien als je geen interesse hebt. Handig toch?


Vul gerust aan met jouw digitale hulpmiddeltjes! Ik wil er graag nog meer ontdekken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten