woensdag 5 augustus 2015

Voor u getest: het weekmenu van Smartmat (en ik doe er nog een kortingscode bovenop)

Vorige week maandag stond er hier een grote doos vol lekkers voor de deur. Geleverd met de groeten van Smartmat. Ik postte er meteen een foto van op Instagram en dat werkte blijkbaar heel inspirerend, want de daarop volgende dagen kreeg ik een heleboel vragen. Daarom lijstte ik alle vragen op die ik kon bedenken over Smartmat en ga ze meteen voor jullie proberen te beantwoorden. En mocht ik toch nog iets vergeten zijn, laat dan zeker een reactie achter. Ik probeer er zo snel mogelijk op te antwoorden.


Wat is dat, Smartmat? 
Smartmat is een bedrijf dat gezonde en gevarieerde weekmenu’s samenstelt en er ook meteen voor zorgt dat alle ingrediënten aan je voordeur worden afgeleverd. Naast Smartmat zijn er ook gelijksoortige initiatieven zoals Hello Fresh en Foodbag.

Waarom koos je voor Smartmat?
Objectief gezien koos ik voor Smartmat omdat ze het grootste en gevarieerdste aanbod hebben. Subjectief vooral omdat ik vind dat het eten er op de foto’s altijd zo geweldig lekker uitziet. Ja, het oog wil ook duidelijk wat!

Hoe gaat dat in zijn werk?
Via de site kan je een pakket kiezen en bestellen. Smartmat levert altijd op maandag of dinsdag tussen 17u en 22u. Enkele dagen voor de levering krijg je een mailtje met daarin het uur (ongeveer) dat je pakket zal geleverd worden. Daarnaast krijg je ook een overzicht van het weekmenu en wat je allemaal zelf nodig hebt.

Was de levering op tijd? 
Neen, de levering was zelfs vijf minuten te vroeg. Normaal ging het pakket geleverd worden tussen 17u30 en 18u30. Al om 17u25 kreeg ik telefoon van de koerier die zei dat hij met mijn pakket aan de deur stond. Maar geen paniek! Ben je er niet op tijd dan wordt het pakket gewoon aan je achterdeur gezet of wordt het bij de buren geleverd. Hopelijk willen die het je wel nog terug geven. Onze buren zouden daar niet zo zeker van moeten zijn.



Wat zit er allemaal in die doos? 
Bijna alles eigenlijk wat je nodig hebt om het weekmenu te maken: vlees, vis, groeten, rijst, yoghurt,... Zo’n doos uitladen is echt geweldig. Alsof je een groot cadeautje aan jezelf gegeven hebt, dat bestaat uit vele kleinere dingen die je één voor één in de frigo of kast mag zetten. Ik garandeer je dat je die doos met liefde gaat leeg maken. Nogal een verschil met die boodschappen van de supermarkt die altijd me veel gezucht worden weggezet.

Heb je veel zelf nodig? 
Voor de recepten gaan ze er wel van uit dat je wat standaard kookmateriaal hebt zoals potten, pannen, een mixer, een oven,... een keuken dus eigenlijk. Daarnaast krijg je ook een lijstje met daarop vooral kruiden zoals tijm of curry. En natuurlijk peper, zout, olijfolie, honing,... van zo’n dingen gaan ze ook uit dat je ze in huis hebt. Al de rest zit in je doos.

Is het recept wel duidelijk?
Ja, heel duidelijk en eenvoudig. Je hebt echt niet veel kookervaring nodig om deze gerechten op een goede manier op tafel te toveren.
Lees natuurlijk wel eerst even goed het recept door voor je er aan begint. Zo weet je al op voorhand wat je allemaal nodig zal hebben en kook je met minder stress.

Liep er dan echt niets mis? 
Ja, er liep toch iets mis. Smartmat zorgt ervoor dat je niets moet wegsmijten. Aan het einde van de week is alles op. Dat wil dus zeggen dat sommige ingrediënten in twee of zelfs drie gerechten terug komen. Deze ingrediënten krijgen een sterretje achter hun naam, maar dat moet je dus goed in het oog houden. Wij hadden voor het vierde gerecht geen room en wortelen meer over omdat we er eerder iets te gul mee waren geweest.


Wat als ik het niet lust? 
Dan is dat dikke pech… Nu, om eerlijk te zijn, ik ben niet zo’n fan van groenten. Al 33 jaar lang moet ik moeite doen om er genoeg van te eten. Ik was dus niet zo enthousiast toen ik zag dat ik gekookte aardappelen met kabeljauwfilet, doperwtenpuree en romanesco moest klaar maken. Erwten en romanesco zou ik zelfs niet kopen en voor gekookte aardappelen maak je me ook niet snel warm. Maar ja, het stond op het menu, dus ik heb het gemaakt en gegeten. En weet je wat? Ik vond het zelfs niet slecht. Smartmat is erin geslaagd me op een dag erwten en romanesco te laten eten. En dat is echt niet evident!  De aardappelen heb ik gebakken in de oven… ja, af en toe een beetje improviseren en je goesting doen moet kunnen.

Is het genoeg?
Dat was zonder twijfel mijn grootste vrees toen ik mijn doos aan het uitladen was. Ik moet toegeven dat wij hier vaak recepten voor vier personen maken. En dat is niet omdat wij zo gigantisch veel eten, maar gewoon omdat dat gemakkelijk is. Een recept is bijna altijd voor vier personen, dus je moet niet zitten rekenen. Een half ei is echt moeilijk toe te voegen.
En zo zijn er soms ook restje over die we in de diepvries stoppen voor latere momenten als we eens geen zin hebben om te koken. De andere restjes zijn voor Mariette en Georgette.
Maar mijn vrees was dus helemaal onterecht. We aten dagelijks ons buikje vol. Restjes waren er niet over, maar weg smijten moesten we ook niet doen.

Toch wel beetje duur, niet? 
Ja, zo lijkt het wel en ik lees ook veel reacties waar mensen zeggen dat ze het niet doen omdat ze het te duur vinden. Ik heb het eens voor jullie uitgerekend. De Smartmat-doos voor 2 personen kost 65 euro. Als ik alles wat in die doos zat zou gaan kopen bij Colruyt dan zou me dat 53 euro gekost hebben, bij Delhaize 56 euro . Die 10 euro lijkt me best wel ok als je bedenkt dat je eens geen uren moet steken in gerechten zoeken, een gevarieerd menu samen stellen en naar de supermarkt gaan.

Moet ik een abonnement nemen? 
Dat kan, maar dat hoeft helemaal niet. Je kan ook soms eens een doos laten leveren. Gewoon als je er goesting in hebt of omdat het nu net goed uitkomt. Ook ik ben niet van plan om een abonnement te nemen. We eten bijna heel de week op het werk en koken enkel in het weekend, maar zo af en toe ga ik er zeker een bestellen om onszelf eens een plezier te doen. Helemaal blij zou ik worden van een weekendpakket van zo'n 2 of 3 gerechten die op vrijdag geleverd worden. En ik ben vast niet alleen?


Ik ben vegetarisch, wat nu?
Geen probleem! Er zijn ook vegetarisch varianten. Bekijk zeker eens het volledig aanbod.

Waarom ga je niet gewoon alles zelf in de supermarkt kopen? 
Ja, dat kan natuurlijk. Maar ik zie er toch wel voordelen in af en toe eens geen recepten te hoeven zoeken en naar de supermarkt te gaan. Daarnaast is het ook een geweldige manier om eens iets te eten wat je anders nooit zou eten. Zo at ik voor het eerst koolrabi en vond het geweldig. In de supermarkt neem je al snel alles wat je kent. Hier word je gedwongen om ook eens iets nieuws te ontdekken en dat is altijd leuk.

Was het lekker? 
Ja, we hebben vier keer echt lekker gegeten. Het vlees en de vis waren trouwens super lekker. Enig minpuntje was misschien wel de kruiding. De gerechten zijn vrij braaf, voor ons dan toch. Er zou soms wat meer pit in mogen zitten, maar smaken verschillen natuurlijk.

Heb je niet veel moeten wegsmijten? 
We hebben niets moeten wegsmijten. Aan het einde van de week was alles op. Normaal moeten we toch altijd wel een hele hoop eten wegsmijten, maar deze gerechten zijn goed uitgewerkt. Ingrediënten komen in meerdere gerechten voor en zo geraakte de spitskool toch op en werd het half potje Griekse yoghurt dat we normaal altijd moeten wegsmijten nu wel opgebruikt.

Wat vond je er echt niet goed aan? 
Oei… ik kan niet meteen iets bedenken. Achteraf gezien overtrof deze Smartmat-doos onze verwachtingen. We hadden gedacht dat het eten toch net iets minder lekker zou geweest zijn in vergelijking met die geweldige foto’s, maar dat bleek niet te kloppen. De doos was compleet en we hadden telkens genoeg eten. Neen, er was niet echt iets niet goed.



Zijn de producten wel van goede kwaliteit? 
Naar mijn gevoel waren de producten van top kwaliteit. Zoals ik al schreef waren het vlees en de vis echt lekker, maar ook alle groenten waren super vers. We zijn pas beginnen koken op donderdag, maar ook naar het einde van de week toe zagen ze er nog allemaal op hun best uit.

Zou je Smartmat aanraden?
Absoluut! Al wie ook maar een beetje twijfelt moet gewoon echt eens zo’n doos bestellen. Doe het gewoon om jezelf of je familie eens een cadeau te doen. Maak samen de gerechten klaar zo beleef je er ook nog extra plezier aan. Vind je een doos toch te duur? Zet ze dan gewoon op je kerst- of verjaardagslijstje. Vaak weet je niet wat vragen of krijg je toch maar weer spullen die je niet gaat gebruiken.

En voor iedereen die twijfelt heb ik nog een klein cadeautje om je toch over de streep te trekken. Iedereen die van deze Smartmat-link gebruikt maakt tijdens zijn eerst bestelling krijgt 15 euro korting. Ben je al eens klant geweest dan krijg je 5 euro korting.

Gewoon doen dus en laat me weten wat je ervan vond!



7 opmerkingen:

  1. Wij hebben ook een ele tijd ge-smartmat. Met vier opgroeiende zonen in huis moest ik toch af en toe een vijfde maaltijd voorzien. Verder niks dan lof: kraakvers, lekker en originele recepten.Nu brengt de tuin genoeg op, dus even geen leveringen. Wij testten ook Hello fresh, maar dat viel niet zo in de smaak. Compleet andere smaakcombinaties, en naar ons gevoel véél te dikwijls bonen uit bokaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom levert Smartmat niet bij ons?? Jammer... Hier viel Hellofresh deze week wel in de smaak. Het was wel de eerste keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Afgelopen weekend al enthousiaste reacties gehoord en zeker geïnteresseerd, zowel om eens iets anders te koken alsook niet te hoeven nadenken en toch gezond te eten... Misschien toch eens proberen :)

    Groetjes,
    Tamara

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een weekendpakket met 2 of 3 gerechten: lijkt me nu een schitterend idee! Tijdens de week is er vaak te weinig tijd om uitgebreid te koken, maar zo'n Smartmatbox in het weekend klinkt ideaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier zijn we al enige tijd van van HelloFresh, hetzelfde principe eigenlijk en superleuk om dezelfde redenen. Was ik er persoonlijk echt top aan vind is dat er heel regelmatig oosters en midden-oosters getinte gerechten in zitten, met alle heerlijke kruiden die daarbij horen. Dan begin ik al te kwijlen bij het zien van het weekmenu :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben er gisteren onze eerste smartmat ervaring opzitten (met dank aan de kortingscode) en waren heel tevreden. Groentjes zijn echt heel vers en de receptjes zijn lekker, origineel en gezond. Wij zijn al fan en gaat dit af en toe wel eens doen.

    BeantwoordenVerwijderen