vrijdag 12 december 2014

#Simplify: ruim je bureau op in 7 stappen

De kerstvakantie staat bijna voor de deur. Allé, voor mij toch! Ik hoop voor jou ook. Zo net voor de vakantie is hét de moment om je bureau op te ruimen. Nu ja… ik zal voor mezelf spreken. Mijn bureau op te ruimen dus.



Het ziet er echt niet uit. Ik geef het toe. Overal papieren, schriftjes, rommel… Mijn werkbureau is vaak een zootje. Ik probeer nochtans geregeld eens op te ruimen, maar papier en rommel lijkt nog meer papier en rommel aan te trekken.



Zo een paar keer per jaar, meestal net voor een vakantie, krijg ik echt de goesting om alles eens grondig uit te mesten. Wat weg mag weg, wat een plaatsje moet krijgen op zijn plaats.
En vandaag was het dus zo ver. We gingen van zeer rommelig, naar helemaal klaar om volgende week nog wat zaken af te werken en dan van een ‘die heb ik nu eens verdiend’-vakantie te gaan genieten.



Ik spreek hier volledig voor mijzelf, maar ik kom ook al wel eens een bureau van iemand anders tegen en ik kan u garanderen dat er heel wat bureau’s zijn die eens onder handen genomen mogen worden. Daarom deel ik vandaag mijn 7 tips. Als je ze zelf niet nodig hebt, deel ze dan met je man, kinderen, vrienden of collega’s. Zo geraken zo net voor de kerstvakantie misschien nog heel wat bureau’s op orde!
  1. Rommel opruimen, begint bijna altijd met rommel maken. Begin dus met alles (ja, één voor één) te bekijken. Stel jezelf drie vragen: Mag het weg? Moet het ergens anders? Is het van iemand anders? Bij vraag één smijt je weg wat weg mag. Bij vraag twee leg je het waar het moet liggen en bij de derde vraag geef je het aan degene waarbij het hoort. Eens je hier mee klaar bent, is je bureau waarschijnlijk al half opgeruimd.
  2. Het is dus ook het moment om eens met een vochtig doekske over je telefoon, computer en bureau te gaan. Ik verschiet er telkens weer van hoe vies het er eigenlijk uitziet.
  3. Tijd ook om al je spullen op te bergen in aparte bakjes, mapjes, potjes. Zo krijgt alles een vaste plaats en kan je ook alles weer makkelijk op z’n plek leggen.
  4. Ik ben vreselijk met pennen en zo. Ik verzamel ze. In mijn handtas, op mijn bureau, in mijn schuif. Ik heb er massa’s. Maar echt goed is dat niet. Mijn pennenhouder zit zo vol dat er altijd iets uitvalt als ik er iets in stop. Leegmaken dus die handel en wegsmijten wat je niet nodig hebt. Een goede balpen, een fluorstift en een latje zijn meestal echt wel voldoende.
  5. Post-its! Nog zo iets dat ik probeer te bannen van mijn bureau. Als ik niet oppas plak ik er echt alles mee vol. Vreselijk! En aan het einde van de dag vind je er toch niks meer op terug. Ik probeer mijn post-it enkel nog te gebruiken om notities op te maken bij een telefoontje of om een berichtje te hangen op de computer van een collega.
  6. Daarom heb ik ondertussen een veel beter systeem bedacht! Ik heb nu een schriftje (maar kan perfect ook met een agenda) waarin ik per dag al mijn to do’s noteer. Eens een taak erop zit, vink ik af. Lukt het me niet om alles gedaan te krijgen, dan verplaats ik het naar een dag later die week. Een mail die binnenkomt, een snelle vraag,… ik noteer al die to do’s op één plaats. Ook heel handig om je planning te maken of in te schatten wat je de komende week allemaal nog moet doen. Ik kan niet meer zonder mijn schriftje. Je kan het ook digitaal maken, maar ik schrap zo graag…Ik maak trouwens net voor ik op vakantie ga al een to do-lijstje voor als ik weer terug bent. Zo kan je daarna weer makkelijk de draad oppikken.
  7. En dan de moeilijkste tip, waar ik zelf zo hard tegen zondig. Probeer elke dag voor je naar huis gaat al je papier op te ruimen en je bureau proper achter te laten. Misschien alvast een goed voornemen voor 2015.



Heb jij ook nog goede tips om je bureau op orde te krijgen en te 

1 opmerking:

  1. Ondanks alle digitale hulpmiddelen, werk ik ook vooral met mijn "schriftje", heel handig, en heel fijn dat je echt kan schrappen.

    BeantwoordenVerwijderen