donderdag 27 december 2012

Op het menu: De visschelp

Ondertussen staat het internet vol met blogs over kerstdiners en feestelijke gerechten en ik ga er nog eentje aan toevoegen. Bij ons in de familie is het de gewoonte dat iedereen een steentje bijdraagt aan het kerstdiner. Het voordeel is dat niet één iemand een week in de keuken moet kamperen om al dat lekkers op tafel te krijgen, het nadeel is dat ik dit jaar verantwoordelijk was voor het voorgerecht.

Ach ja ... zo gezegd, zo gedaan! Om eerlijk te zijn heb ik niet al te lang nagedacht over wat ik zou klaarmaken. Een tijdje geleden kwam ik in het vierde boek van Dagelijkse Kost het volgende recept tegen: een vispannetje met koolvis, zalm en garnalen. Dat was blijkbaar in mijn hoofd blijven hangen.

De grootste hindernis was zonder twijfel het afgelopen weekend de ingrediënten gaan zoeken in de supermarkt. Het was nog erger dan de processie van Echternach!

Dinsdagochtend sloeg de stress toch even toe! Waarom had ik dat recept eigenlijk nog niet eerder geprobeerd. Zo eens "droogdraaien" zoals ze dat in de tv-wereld noemen. Maar, gedane zaken nemen geen keer. Het was er dus op of onder!

En ik mag, met een kleine bescheidenheid, wel zeggen dat het erop was! Daarom wil ik dit gerecht zeker met jullie delen. Het is super makkelijk en super mega geweldig lekker. Ideaal dus om feestdagen groot en klein mee op te vrolijken.

Wat het je nodig voor 4 personen:
  • 250gr koolvis
  • 250gr zalm
  • 30gr boter
  • 40gr bloem
  • 6dl visfumet
  • 250gr paddenstoelen
  • 1/2 teentje look
  • 1/2 citroen
  • peper en zout
  • 1/2 dl room
  • gemalen kaas
  • garnalen 

Aan de slag:
  • Je kan je visfumet zelf maken, maar ik heb hem gewoon in de winkel gekocht. Lekker makkelijk en ook lekker.
  • Verwarm de visfumet tot tegen het kookpunt. Daarna snij je de vis in kleine blokjes en pocheer je ze enkele minuten in de fumet. De zalm liet ik er 2 minuten in, de koolvis was sneller klaar en mocht er al na 1 minuut uit. 
  • Daarna maak je de saus. Je begint met de roux. Smelt dus eerst de boter en voeg dan de bloem toe. Als het naar biscuit begint te ruiken, is het goed. Voeg er dan twee grote soeplepels visfumet aan toe. Vervolgens meng je alles goed. Als je saus te dik blijft, mag je nog extra visfumet toevoegen. Je saus moet zo een beetje op vol-au-vent lijken. Dan ben je goed bezig! 
  • Bak de paddenstoelen bruin en voeg daarna de geplette look toe. Nog even afkruiden met peper en zout, en ze kunnen bij de saus. 
  • Voeg tot slot de room toe en nog wat citroensap voor een extra toets. Laat de saus vanaf nu niet meer doorkoken. 
  • Schik een paar stukjes vis op een schelp (of ovenvast potje) en giet er een lepel saus over. Strooi er geraspte kaas op en plaats de schelp in een voorverwarmde oven van 200°. Na 15 minuten zet je de grillstand op. Als ze een mooi korstje hebben, mogen ze uit de oven. Oppassen, want het is echt gloeiend heet!
  • Werk af met wat garnaaltjes en 't is al klaar. Super lekker met een stukje brood.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten