Heb je er al ooit over nagedacht hoe je de spullen in je keuken hebt ingericht? Ik had er echt nog nooit oog voor gehad. Ja, het leek wel eens of de Eerste Wereldoorlog bij ons in de keuken was uit gevochten en ik had best wel wat tijd nodig om alles te vinden, maar was dat niet overal zo?
Neen, dus!
Ik verzamelde allerlei tips die je helpen je keuken praktisch in te richten. Zo verlies je geen tijd meer met zoeken naar een bakvorm of soeplepel. In de plaats krijg je wel meer tijd om zonder stress te koken.
Hoe ga je aan de slag?
Schep eerst een beetje rommel. Dat doen we toch allemaal graag.
Haal al je keukenspullen uit kasten, lades,... en verzamel ook alle keukenspullen die je elders in huis hebt opgeborgen.
Waarschijnlijk sta je nu tussen een hele hoop spullen waarvan je amper nog wist dat je ze had. Tijd dus om met de opkuis te beginnen. Zorg voor twee grote dozen. Op de ene schrijf je containerpark, op de andere kringloop. Begin alles stuk voor stuk te bekijken. Weeg af of je het vaak gebruikt, echt nodig hebt of dat het weg mag. Neem meteen een beslissing. Niet al te lang nadenken. Je eerste gedacht is meestal het beste.
Beslist om weg te doen? Als het nog bruikbaar is, of het ziet er nog leuk uit dan doe je het best naar de kringloopwinkel. Er zijn ook andere opties zoals ruilsites of ebay. Is het echt versleten of stuk? Breng het dan naar het containerpark.
Als je het goed gedaan hebt, dan blijft op het einde enkel over wat je echt vaak gebruikt en nodig hebt. Is dat niet echt het geval? Doe dan nog een extra opkuisronde. Streng zijn kan echt geen kwaad.
Vervolgens ga je je spullen onderverdelen in verschillende categorieën.
- Voeding
- Voorbereiding maaltijd
- Klaarmaken maaltijd
- Bakken
- Opdienen
- Opbergen maaltijd
- Afwassen + afval
1. Bij voeding breng je alles onder dat niet in de koelkast of diepvries moet. Haal alles uit grote verpakkingen en breng het onder in doorzichtige potten en dozen. Zo zie je steeds hoeveel je nog in huis hebt.
Verzamel ook alle snacks in eenzelfde doos. Zo weet iedereen meteen waar ze moeten gaan zoeken.
2. Bij voorbereiding maaltijd zet je alles wat je nodig hebt voor het kuisen van de groenten of het snijden van het vlees. Ik denk bijvoorbeeld aan messen maar ook mengkommen en een mixer.
3. Je potten en pannen komen terecht in de categorie 'klaarmaken van de maaltijd'. Heb je nog spullen die je gebruikt om je eten klaar te maken? Dan breng je die hier onder. Ik heb hier bijvoorbeeld ook mijn kruiden en olie geplaatst.
4. Al je bakspullen, zowel speciale toppings als bakvormen, leg je samen.
5. Verzamel ook al je borden, serveerkommen en glazen. Ook andere onderdelen van je servies leg je hier.
6. Alles wat je nodig hebt om restjes op te bergen leg je samen. Dat kan gaan van plastic potten tot boterhammenpapier of plastic folie.
Eens je alles in categorieën hebt onderverdeeld, kan het opbergwerk beginnen.
Maar waar moet je nu alles zetten?
- Zet je voeding samen in een grote overzichtelijk kast. Ze alles wat bij elkaar hoort samen zoals de conserven, ontbijtgranen, drank,... Al wat je vaak gebruikt zet je op oog- en grijphoogte. Al het andere zet je wat hoger, lager of verder in de kast. Dat geldt trouwens niet alleen voor je eten, maar ook voor al je andere spullen.
- De spullen om de maaltijd voor te bereiden zet je tussen je wasbak en vuur. Zo kan je groenten en fruit makkelijk afspoelen, maar ben je ook nooit ver van je vuur.
- De potten en pannen breng je onder vlak bij je vuur. Net zoals de andere spullen die hierbij horen.
- Bakmateriaal zet je samen in één kast.
- Je servies komt vlak bij de tafel. Daar waar je het het meest nodig hebt. Al kan je er ook voor kiezen om het dicht bij de vaatwas te zetten. Zo moet je niet al te ver lopen bij het leeg maken.
- De spullen die je gebruikt om je eten in op te bergen, geef je een plekje in de buurt van je diepvries.
- Tot slot verzamel je handdoeken en afwasbenodigdheden vlakbij je gootsteen.
Bekijk na een paar weken of je tevreden bent van je nieuwe structuur. Staat alles op een juiste plaats, of kan je maar beter nog iets veranderen.
Eens je keuken zo georganiseerd is, zal je merken dat je veel minder tijd verliest met zoeken.
Vond je dit een interessant bericht? Volg Miss Fabuleus dan ook zeker op facebook en blijf zo op de hoogte van de beste berichten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten