dinsdag 7 april 2015

Een moestuin beginnen, hoe doe je dat?

Je kon het vorig jaar al lezen, ik wil een moestuin. En nu is het eindelijk zover. De lente komt eraan en dat is hét moment om erin te vliegen. Maar er komt meer kijken bij zo'n moestuin dan je zou denken.
Eens goed nadenken voor je eraan begint, kan nooit kwaad. Aan  de hand van deze 6 vragen krijg je een goed idee van hoe je het wil aanpakken. Daarna weet je wat je wil en kan je meteen aan de slag. Ik beantwoorde ze alvast zelf.


Waarom wil je een moestuin?
Ik wil graag mijn eigen groenten kweken, maar wel eerder als een hobby. Het is zeker niet de bedoeling om heel het jaar door enkel en alleen groeten uit onze tuin te eten. Ik wil vooral kunnen genieten van een mooie moestuin tijdens de zomermaanden en lekkere gerechten kunnen klaarmaken met eigen groenten en fruit. Onze tuin zal dus vooral bewerkt worden tussen mei en september.

Hoe zal je moestuin eruit zien? 
Visualiseren is altijd belangrijk, want dan weet je meteen wat je wil bereiken. Ik heb dus een droombeeld van mijn tuin in mijn hoofd. Er lopen kippen, en alle planten staan er weelderig te groeien en bloeien. Er groeit zowel groenten als fruit in zowel de buitenlucht als in de kleine kleurrijke serre. Mijn tuin zal ook praktisch ingericht zijn met een tuintafel waarop ik makkelijk het nodige tuinwerk kan verrichten.
Maak op basis van je droombeeld een realistisch grondplan. Zo weet je waar de bedden moeten komen, je je serre moet plaatsen en of je kippen wel genoeg plaats gaan hebben.

Heb ik al voldoende info om eraan te beginnen? 
Vorig jaar las ik de Moestuin van Mme Zsazsa, dat staat helemaal vol tips met hoe je een biologische groententuin letterlijk uit de grond moet stampen. Op basis daarvan ga ik stap voor stap te werk. Zaai-instructies vind ik op de zaadzakjes en vul ik aan met info uit het boek. En al de rest zal ik moeten leren uit ondervinding. Altijd tof!

Wat wil je allemaal kweken in je tuin? 
Eigen kweek is altijd leuk, maar denk altijd eerst even na wat je allemaal wil laten groeien in je tuin. Het heeft geen zin om je moestuin vol te zetten met groenten die je toch nooit zal opeten. Ik heb dus een lijstje gemaakt met wat we vaak en veel eten. Bij ons is dat vooral sla, tomaat, komkommer, aardbeien,.... Probeer ook de hoeveelheden te beperken? Je bent echt niets met drie kroppen sla per week of courgettes voor de rest van de straat.

Hoe ga je het aanpakken?
Er komt wat planning kijken bij een moestuin. Wanneer moet je wat zaaien, planten, bemesten, oogsten,... Planning is dus alles! Kies eerst voor een goede moestuinkalender. Ik gebruik deze, maar daarnaast moet je natuurlijk ook bijhouden wanneer je wat gezaaid hebt. Daarvoor ga ik aan de slag met de fiches van Mme Zsazsa. Je kan ze ook makkelijk zelf ontwerpen, maar gewoon afdrukken is natuurlijk nog eenvoudiger.

Waar kan ik terecht als het even tegenzit? 
Het kan al wel eens fout gaan in je moestuin: te veel regen, slakken langs alle kanten, planten die ziek worden,... Elke beginner kan dus best minstens 1 hulplijn zoeken. Bij mij is dat ongetwijfeld mijn papa, die al jaren een moestuin heeft. Ik kan daar dus gerust eens aankloppen voor wat advies. En als ik dan toch niet te horen krijg wat ik wil, zijn er nog altijd boeken en massa's internetsites waar je info kan vinden.

Ondertussen staan de vensterbanken hier vol met tomaten, sla en komkommer. Klaar om dit voorjaar goed te groeien en deze zomer lekker te wezen tijdens een bbq.

Ik kan best nog wat moestuintips gebruiken, dus laat hier gerust wat tips na!

1 opmerking:

  1. Ik wil er ook aan beginnen met wijn kistjes.weet alleen niet welke grond ik moet gebruiken.ik heb al wel kruiden staan.
    Groetjes Ellen

    BeantwoordenVerwijderen