maandag 16 februari 2015

Voor u gelezen: Spitsuurvrouw

Dat Sara Van Wesenbeeck iets weet van hoe je je leven kan organiseren en geld kan besparen, bewezen haar vorige boeken al. Hoog tijd dus om haar laatste boek, Spitsuurvrouw, even onder de loep te nemen.

De titel doet het al vermoeden dat het boek helemaal gericht is op vrouwen en dan vooral vrouwen die van hot naar her rennen om alles geregeld te krijgen en om hun gezin in goede banen te leiden. Kortom, over u en ik.

Het boek is opgedeeld in enkele evidente spitsuurmomenten zoals de ochtenden, je werkdag, de avonden en weekends. Herkenbaar, want ook ik moet 's morgen naar de trein lopen, op mijn werk een deadline halen, 's avonds klagen dat de avonden veel te kort zijn en in het weekend alles doen wat in de week niet gelukt is.

Heel wat tips komen natuurlijk terug, want als je het thuis niet goed aanpakt, dan maak je waarschijnlijk op je werk dezelfde fouten. Het gevolg is dat je overal achter de feiten aanloopt. Sara slaagt erin om voor elke situatie goed tips te geven om het anders en beter aan te pakken. Ze heeft ook goede voorbeelden die volledig zijn aangepast aan de verschillende spitsuurmomenten.

Sommige tips paste ik al langer toe, anderen probeerde ik voor het eerst. En met succes! Zo ging ik uitzoeken of ik een ochtend- of avondmens ben om daar dan mijn planning wat beter op af te stemmen. Of ging ik meer lezen over de pomodoro techniek (binnenkort meer hierover).

Sara schrijft op een heel vlotte en toegankelijk manier met heel veel duidelijke voorbeelden die uit het leven gegrepen zijn. Het boek staat bol van de tips en tricks om het vanaf nu beter te doen. Het leest ook super vlot dus voor je het weet is het uit.

Maar is dat nu net niet het probleem van heel wat zelfhulpboeken? Je leest en herkent jezelf. Je knikt ja... daar moet ik zeker iets aan doen en met deze tips gaat het zeker lukken. En dan draai je de pagina om en ontdek je een nieuw onderwerp waar je ook jezelf weer in herkent. Maar eigenlijk gaan we nooit echt actief aan de slag met al die tips en tricks.

Dus lees dit boek als je vindt dat je leven in de soep draait. Je gaat er heel wat nuttige info in vinden om mee aan de slag te gaan. Maar probeer niet alles in één dag te veranderen. Doe het stap voor stap. Pas als je je ochtenden onder controle hebt, probeer je een ander spitsuurmoment in goede banen te laten lopen. Als je dat lukt, is dit boek de aankoop van je leven!

Meer info over het boek vind je hier.

2 opmerkingen:

  1. Dat heb je mooi omschreven, nu ik er over nadenk, inderdaad... heel veel tips denk, ja zo ga ik het doen en na de volgende pagina weet je het al niet meer en uiteindelijk verander je niks... *bloos*

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is dan ook niet makkelijk om gewoontes te veranderen. Ik weet er ook alles van! Maar proberen is ook al iets, hé. :-)

      Verwijderen