vrijdag 24 april 2015

Voor u gelezen: Getting Things Done van David Allen

Er zijn boeken waarvan je blij bent dat je ze kan wegleggen, er zijn boeken die je lijken te inspireren maar waar er toch niets van komt en dan zijn er boeken die je leven helemaal overhoop halen. Awel, Getting Things Done van David Allen is zo'n boek.

David wie? Ja, ok, ok. Het kan dat je nog nooit van hem gehoord hebt, maar zijn boek dat in 2001 verscheen, ging al miljoenen keer over de toonbank en werd in meer dan 30 talen vertaald. Dat kan geen brol zijn!


Awel, dat dacht ik ook! Toeval wil dat er deze maand een nieuwe editie van het boek verscheen. Dat mocht ook wel eens, want bij de eerste editie was er nog geen sprake van een smartphone of tablet. En laat die twee dingen vandaag niet meer weg te denken zijn bij het plannen en organiseren van ons leven.

Volgens David is het eenvoudig: er zijn vier fase waar je door moet al je je leven op rolletjes wil laten lopen.

Verzamel alles wat je moet doen zowel op je werk al thuis. Je kan het zo zot niet bedenken of je moet het noteren.

Daarna is het tijd om alles te verwerken. Kan je het meteen doen, doe dat dan. Is er meer tijd, onderzoek, ... voor nodig zet het dan op je actielijst. Delegeer wat kan en archiveer als er geen verdere stappen meer moeten ondernemen.

Organiseren van je actielijst is de volgende stap. Bepaal waar en wanneer je deze actie kan doen. Moet je aan je computer zitten of is het op weg naar huis? Het is belangrijk om al deze acties op een juiste plek onder te verdelen. Zo weet je meteen wat je allemaal moet kopen in de supermarkt, of welke sites je allemaal kan lezen, als je even moet wachten bij de dokter.

Herbekijk je acties zoveel mogelijk. Door er telkens weer aan herinnerd te worden verlies je niets uit het oog. Volgens David is er niets zo erg dan beloftes maken aan jezelf of aan iemand anders en die nooit na te komen. Zorg dat je een betrouwbaar systeem uitwerkt waarop je op elk moment kan terugvallen en meteen kan vinden waar je naar op zoek bent.

En dan is er nog maar een ding wat je moet doen en dat is aan de slag gaan en al je acties tot een goed einde brengen. Bepaal ook telkens je volgende actie van je project en krijg nooit losse eindjes of plannen die niet uitgevoerd worden.


Mooie theorie, hé! Ik lees overal verhalen van mensen die hun leven volledig zagen veranderen door deze methode. Hoog tijd dus om dat ook eens aan de lijve te ondervinden. In het boek Getting Things Done: the art of stress-free productivity staat er stap voor stap uitgelegd hoe je deze methode kan integreren in je eigen leven. Leuke uitdaging, niet?

Hou de blog dus zeker in de gaten, want de komende weken vertel ik er jullie alles over.

De Engelstalig versie van het boek kan je nu al kopen. Eind juni verschijnt ook de vertaling van deze nieuwe editie.


6 opmerkingen:

  1. Ik was net in het boek begonnen. Toen er vrienden op bezoek kwamen, kwam het boek ter sprake...een vriend kon het boek nog beter gebruiken dan ik, dus ik leende het uit...nu afwachten tot het zijn ding doet bij hem :-) Ik had daarvoor het boek The 7 habits of highly effective people' gelezen, ook een aanrader! En het boek daarvoor was 'Helweek', ook leuk om te lezen maar ik zie me zo'n week op vrijwillige basis niet doen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik haalde het in de bib, legde het op mijn nachtkastje, las 10 bladzijden en bracht het terug. Te veel werk? Te ingewikkeld? Té georganiseerd? Ik weet het niet, misschien probeer ik het in de winter nog een keer opnieuw, nu zijn er veel te veel andere dingen die gedaan moeten worden. Ik volg wel mee hoe je er mee aan de slag gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. There's an app for that :) Ik gooi alles in Nozbe! Je kan er tags aanhangen, in mijn geval bv thuis, op het werk, onderweg, telefoon, wifi nodig, op de trein,... en je kan het inplannen op je agenda die je met sunrise app kan syncen. Heb het ooit eens geblogd, toen lilith de 'hoe ik werk'-reeks lanceerde. Minder kopzorgen en things really get done! Succes ermee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn agenda en takenlijst staan op mijn bureaublad, op het werk en thuis, zo wordt ik er vaak aan herinnerd... En toch... Vergeet ik dingen te doen LoL Ik geloof dat motivatie en actie de belangrijkste sleutelwoorden zijn.

    Benieuwd naar jouw komende evolutie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, met dit te lezen besef ik net dat ik het boek nog niet besteld heb :p wou dit in januarie doen, maar besloot dan te wachten op de nieuwe editie ;)

    BeantwoordenVerwijderen