maandag 27 april 2015

5 tips om snel een onvergetelijke citytrip in elkaar te boksen

Wij gaan op citytrip naar Berlijn. En wie maar voor enkele dagen in een stad is, wil toch echt wel de must sees ook echt gezien hebben. Niets erger dan na je vakantie te moeten horen van vrienden of collega's: 'Echt? Heb je dat niet gezien? Dat is wel jammer!'.

Foto van 2agenten.com via Pintrest

Gelukkig zijn er een paar eenvoudige trucjes om op korte tijd zelf een leuke trip in elkaar te steken met de absolute must sees, leuke locaties waar toeristen niet vaak komen en lekkere restaurantjes waar je vooral tussen de locals zit. Kortom, een citytrip om u tegen te zeggen!

1) Ga op zoek naar algemene info van je bestemming. Wat versta ik onder algemene info? Bijvoorbeeld: hoe geraak je van de luchthaven naar de stad? Is er een metro? Wat zijn de belangrijkste bezienswaardigheden,... Ik gebruik daar vooral reisgidsen voor. Ik ben fan van de Trotter-reeks of de 100%-boeken. Die sluiten perfect aan bij onze manier van reizen, maar misschien is dat voor jou helemaal anders. Zorg er wel voor dat je een recente editie hebt. Tegenwoordig ben je echt niets meer met een reisgids van 2 jaar oud.
Je kan ook hele veel algemene info online vinden. Al moet je dan wel vaak wat rondsurfen naar verschillende sites om alle info te verzamelen.

2) Gooi de termen Vlaanderen Vakantieland + 'je bestemming' eens in Google. De kans is groot dat er een hele reeks reportages gemaakt zijn over je bestemming en dat je er kei veel leuke tips kan uithalen. Via een.be kan je alle reportages herbekeken en onderaan vind je alle praktische info. Geweldig handig vind ik dat. En nee, ik zeg dat niet omdat ik nog vier jaar researcher ben geweest voor dat top programma.

3) Nu je toch op google zit, is het ook het moment om eens te zoeken op 'je bestemming + blog. Je gaat gegarandeerd hele blogs of blogberichten vinden met tal van tips om je vakantie super leuk te maken. Je wijkt zo ook af van de toeristische paden die toch al plat gewandeld zijn. Ik kwam bij mijn voorbereiding voor Berlijn terecht op de blog van Marjolein, deze staat vol met insidetips voor de stad en het voordeel is dat je haar ook nog kan mailen voor extra advies of tips.

4) Als er typische dingen zijn op onze bestemming dan zoek ik daar ook altijd nog wat extra op door. Zo waren we enkele jaren geleden in San Francisco. We wouden gaan eten in China Town, maar er is daar het ene restaurant naast het andere. We zochten toen via internet naar het beste restaurant van deze wijk en kwamen uit bij een krantenartikel waarin de 10 beste restaurants stonden beschreven. We gingen naar de nummer 1. Een klein, afgeleefd restaurantje waar we anders nooit zouden zijn binnengestapt. Een beetje verder zoeken met de termen 'best', 'Top 10', 'for free',... brengt je dus vaak op verrassende locaties.

5) Vraag het ook eens rond aan vrienden, familie, collega's. Je bent vast niet de eerste die daar een paar dagen op vakantie gaat. Ook nog tips voor Berlijn? Laat hieronder dan zeker een reactie achter! Je kan ook op zoek gaan naar locals via een forum of extra tips bekijken op Like a Local. Zo vind ik leuke suggesties voor een brunch op zondag.

En dan is het tijd om aan de slag te gaan. Maak een goede en duidelijke planning op vanaf het moment dat je vertrekt tot wanneer je weer thuis bent. Noteer welke bus je moet nemen van de luchthaven tot aan je hotel. Op welke dag je een bepaalde rondleiding kan volgen, wanneer het museum dat je echt wil bezoeken open is, de adresjes waar je graag zou willen gaan eten,... Een planning kan natuurlijk altijd aangepast worden als er leukere dingen op je pad passeren, maar zo ben je alvast goed voorbereid om van die citytrip een leuke vakantie te maken!



5 opmerkingen:

  1. Wij gaan in juni naar Berlijn en ben ook al bezig met voorbereiden. Omdat ik dat bijna even leuk vind als de reis zelf. Ik houd alles bij in Evernote. En als er hier nog een reisverslag verschijnt kan ik mijn lijstje nog langer maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We zijn onlangs nog maar geweest (paasvakantie) en ik zou zo terug kunnen vertrekken met een heel andere planning. De stad is zo veelzijdig. Je moet echt kiezen wat je eerst wil doen. Aanrader bij ons was het verblijf met airbnb. We hebben geopteerd om een verkennende citytrip te doen, met de bekendste bezienswaardigheden en hier en daar een zijsprongetje. Volgende keer wil ik zeker meer de sfeer opsnuiven en iets relaxter genieten...Maar het is en blijft een top-aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook ik heb -net zoals Christel- een hoop citytriplijstjes in Evernote zitten, zowel voor de nabije toekomst als 'ooit'. De meeste tips die erin staan komen van blogs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Handige tips, bedankt! Net als enkele dames hierboven heb ik ook lijstjes met binnenkort- of ooitbestemmingen, waarin ik interessante tips en bezienswaardigheden noteer. Hoera voor lijstjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Simpel maar efficiƫnt, jouw tips! En... leve de citytrips ;-)!

    BeantwoordenVerwijderen