maandag 26 januari 2015

Waarom ik bijna geen boeken meer koop en terug naar de bib ga en zo...

De bib... ik had nooit van mijn leven gedacht dat ik er een blogpost over ging schrijven en al helemaal niet dat het een pleidooi zou worden.

Hoe kom ik er dan bij om zelf geen boeken meer te kopen? Even nuanceren. Ik koop wel nog boeken. Hoe zou ik er ooit in slagen om zo'n gezellige boekenwinkel links te laten liggen. Maar wel een heel stuk minder dan vroeger en enkel degene die ik echt wil houden.



De boekenkast van mijn dromen
Jaren geleden wou ik een gigantisch grote boekenkast in mijn huis. Want geef toe, is er iets gezelligers dan zo'n kamer vol met boeken. Neen, echt niet. En gespaard heb ik... boeken dan toch, want heel wat geld ging naar boeken.

Stap voor stap werd mijn kast voller. Maar wat ben je met zo'n volle boekenkast als je heel wat van die boeken nooit meer een tweede keer gaat lezen, sommige zelfs niet uitgelezen hebt en anderen nooit aan iemand zou aanraden. Ja, niks eigenlijk, hé!

Tijd dus voor wat zelfreflectie en wat bleek? Ik wou vooral die boeken hebben om me te herinneren wat ik over de jaren heen had gelezen. Ik heb er nooit eentje opnieuw gelezen en voor uitlenen was ik ook al niet echt.

Dus kuiste ik mijn kast uit en hielt alleen die boeken bij die ik echt goed vond of uitgaves waarvan de kans groot is dat ik ze nog eens opnieuw zal lezen. 2 op de 3 boeken haalden het niet...


Boeken lezen 2.0
En toen was het tijd voor een boekenplan. Het doel was niet langer om zoveel mogelijk boeken te hebben, maar wel om op zo'n goedkoop mogelijk manier te lezen wat ik wou.

En zo gebeurde het dat ik terug naar de bib ging en dat valt dik mee omdat:
  • In tegenstelling tot wat ik altijd dacht (uit mijn jeugd) die boeken niet altijd vies en vuil zijn.
  • Je er de nieuwste boeken vindt. Nog zo'n overblijfsel uit mijn jeugd dat blijkbaar niet blijkt te kloppen. 
  • Voor een paar euro per jaar ligt er een hele boekenwereld aan je voeten. 
  • De bib helemaal mee is in de digitale wereld. Boeken op zoeken doe je thuis, reserveren en verlengen ook. Super handig. 
  • De boekenbrievenbus een echt gerief is. Geen tijd om langs te gaan. Gewoon in de brievenbus en het is dik ok. 
  • Ze niet alleen boeken hebben, maar ook luisterboeken, cd en dvd's. Altijd handig om ook op die vlakken heel wat nieuwe dingen te ontdekken. 
  • Je er echt dingen kan ontdekken en proberen. Staat het je niet aan, dan breng je het gewoon terug.

Maar ze hebben niet elk boek in de bib en de heel populaire boeken zijn ook vaak uitgeleend en dan ook nog eens drie keer gereserveerd. En sommige boeken vind ik zo goed dat ik ze gewoon wil hebben.  Wat doe ik dan? 

Ik ga op zoek naar het goedkoopste alternatief. Ik kijk op bol.com (hier kan je geregeld koopjes doen), op tweedehandssites of op iTunes (ebooks zijn meestal ook goedkoper). En de gouden regel is: vergelijk! Vaak kan je voor 5 à 10 euro al een exemplaar van een boek bemachtigen.

Hou ook een lijstje bij de hand van de boeken die je nog eens zou willen lezen. Kom je er dan eentje tegen in afslag of op een tweedehandssite dan kan je meteen je slag slaan. Ook handig trouwens als mensen met je verjaardag of kerst vragen wat ze voor je moeten kopen.


Herinneren is het nieuw hebben
Boeken die ik geweldig vind, krijgen nog steeds een plaatsje in mijn kast. Al de andere verkoop ik opnieuw via internet, rommelmarkten of via een opkoper zoals De Sleghte. 

En om te kunnen onthouden wat ik allemaal gelezen heb, is er ook een oplossing. Ik hou alles bij via Goodreads. Een platform waarop je kan bijhouden wat je gelezen hebt. Je kan er ook een review schrijven en zo ook de rest van de wereld (en je vrienden) laten weten wat je vond van het boek. En je kan er je meteen ook laten inspireren voor je volgende boek. Geef toe, toch veel beter dan mijn overvolle boekenkast! 

2 opmerkingen:

  1. Ik heb bijna exact hetzelfde systeem! Alleen dat opnieuw verlopen, lukt bij mij niet echt. Via internet is er bijna niemand geïnteresseerd, en De Slegte neemt bijlange ook niet alle boeken terug, en geeft er dan ook nog heel weinig voor. Meestal schenk ik ze gewoon aan de kringloopwinkel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Boeken een tweede leven geven, is idd nog altijd niet zo populair. Als je ze echt niet verkocht krijgt is de kringloopwinkel een heel goed idee. Je kan trouwens ook je oude boeken naar de bib brengen of kinderboeken naar de plaatselijke school of crèche. Daar gaan ze zeker super blij zijn!

    BeantwoordenVerwijderen