vrijdag 30 januari 2015

Ben je net als ik een avondmens? Test jezelf.

Productiviteit. Echt, hadden ze daar nu geen mooier woord voor kunnen bedenken? Nu goed, we zullen het er mee doen. Productiviteit wil eigenlijk zeggen 'efficiƫnt werken' en aangezien wij toch graag op een dag wat werk verzetten doe je dat best op het moment dat je het productiefst bent. En daar is dus verschil in...

Een ochtend- of een avondmens
De ene mens is 's morgens er meteen klaar voor om erin te vliegen, de andere krijg je 's avonds niet in z'n bed omdat hij nog volop  energie heeft om wat zaken af te ronden.

Een Amerikaans onderzoek heeft ook uitgewezen dat de hersenen van ochtend- en avondmensen helemaal anders werken. De ene piekt om 9u, de andere om 21u. De ochtendmens blijft zich zowat heel de dag even krachtig voelen, terwijl de avondmensen hun energie doorheen de dag voelen stijgen.


En ik ben...? Je test het zo...
Wie wat efficiƫnt zijn werk wil plannen, of dat nu thuis is of op het werk, kan maar best weten of ie een ochtend- dan wel een avondmens is. Meestal heb je zo al wel een klein vermoeden. Moet je 's ochtends met 5 wekkers wakker gemaakt worden, dan is de kans groot dat je een avondmens bent. Lig je op elk feestje al om 22u te dommelen in een hoekje, dan ben je waarschijnlijk een ochtendmens.

Maar als je twijfelt dan kan je het ook gewoon even testen. Zo begin je eraan:
  • Zoek 2 kruiswoordpuzzels van hetzelfde niveau. Ik gebruik een woordenzoeker, daar gaat het het eenvoudigste mee. 
  • Doe de eerste test tussen 8u en 9u 's ochtends en geef jezelf 15 minuten om zoveel mogelijk woorden te zoeken. 's Avonds tussen 20u en 21u doe je deze test opnieuw (met de tweede kruiswoordpuzzel). 
  • Bekijk nu wanneer je de meeste woorden had gevonden en wanneer je dus het productiefst was. 

Ik deed de test ook en voor de test begon noteerde ik 5 reden waarom ik dacht een avondmens te zijn:
  • Ik geraak 's ochtends echt niet uit mijn bed
  • 's Avonds na 21u kom ik vaak weer tot leven en ben ik klaar wakker tot middernacht
  • Op het werk gaan ochtenden super traag, terwijl de namiddagen voorbij vliegen
  • In de vakantie slaap ik makkelijk uit tot 9u
  • Mocht het kunnen ging ik nooit voor 23u slapen.
Volgens mij genoeg redenen om aan te nemen dat ik een avondmens ben, maar de test moest uitsluitsel brengen. Aan de slag dus.

Bij mijn ochtendtest wist ik 21 woorden te vinden in een kwartiertje. 's Avonds om 20u deed ik de test opnieuw en kon toen binnen dezelfde tijd 29 woorden vinden. Mijn voorgevoel bleek dus te kloppen.


Maar waarom moet je dat nu eigenlijk weten? 
Het is altijd interessant om te weten of je nu een ochtend- dan wel een avondmens bent, want op die momenten ben jij het productiefst en kan je dus de meeste van je to do's afwerken.

Ben je 's ochtends super energiek, dan kan je best wat vroeger opstaan en al wat voorbereidingen treffen voor 's avonds (aardappelen schillen, opruimen,...). Ook op het werk kan je de moeilijkste taken meteen in de voormiddag afwerken. In de namiddag ga je dan voor eerder routineklussen en ook 's avonds thuis val je terug op kleinere taken.

Zit je net 's avonds vol energie dan moet je ervan profiteren om 's morgen zo lang mogelijk te blijven liggen. Bereid dus alles 's avonds al zo goed mogelijk voor. Ook op het werk loop je 's ochtends rustig in met wat routinetaken. Pas vanaf de namiddag komen de moeilijke dossiers op tafel. Eens 's avonds thuis kan je nog tot net voor het slapen gaan energiek to do's afwerken.

Handig dus om te weten wanneer jij het meeste werk kan verzetten. En straf dat je dat gewoon zelf kan testen met een kruiswoordpuzzel.

1 opmerking:

  1. Ook zonder testje wist ik al dat ik een ochtendmens was. Extra bewijs: in plaats van iets nuttigs te doen, verspeel ik nu tijd op het www.

    BeantwoordenVerwijderen