dinsdag 18 december 2012

Op het menu: Pappardelle met gegrilde kip en chorizo


De titel alleen doet me al watertanden. Het wordt hier plots al een beetje zomer in december. Het recept komt van onze huiskok Jeroen Meus. Vind je mijn recept niet zo duidelijk, dan kan je hier terecht voor een betere uitleg. Die pappardelle laat ik alvast voor wat het is en vervang ik door 'my favorite tagliatelle'. Wat heb je voor de rest nog nodig voor 4 personen: 

  • 4 kipfilets
  • 200 g chorizo (stuk)
  • 800 g tomatenstukjes
  • 80 g tomatenpuree (geconcentreerd)
  • 1 dikke ui
  • 4 lente-uitjes
  • 2 teentjes look
  • enkele takjes basilicum
  • 1 bussel rucola
  • 1 bolletje mozzarella
  • 100 g Parmezaanse kaas (stuk)
  • 1 dl rode wijn
  • 1 theelepel harissa (naar smaak)
  • een snuif gedroogde tijm
  • een snuif gedroogde oregano
  • 1 scheutje olijfolie
  • peper & zout

En dan ga je aan de slag:

  • Verhit de grillpan en bak de kip kort aan zodat ze een bruin korstje krijgt. De kip hoeft langs binnen nog niet gaar te zijn. Daar maken we straks nog werk van. Vergeet bij het bakken ook de kip niet te kruiden met peper & zout.
  • Daarna starten we met de saus. Snipper de ui fijn en plet de look tot pulp. Bak alles even aan in een grote pot. Ondertussen kan je de chorizo ook in blokjes (of in maantjes, zoals ik) snijden. De chorizo mag meteen bij in de pot. De geur van ui, look en chorizo is echt wel overheerlijk. Achteraf gezien had ik beter deze lekkere combinatie opgegeten, want beter gaat het niet meer worden.
  • Voeg een lepeltje harissa toe als je het graag wat pittig hebt. Wil je het graag hot hot hot? Dag mag het gerust iets meer zijn.
  • Daarna komt de tomatenpuree en de rode wijn erbij. Er ontstaat zo een zeer diepe rode smurie in je kookpot. Het ziet er niet uit, maar het is nog steeds veelbelovend. Tijd om te kruiden! Volgens het recept zijn oregano en tijm absoluut nodig, maar van mij mag er ook basilicum bij.
  • Dan is het tijd om de tomatenblokjes toe te voegen en dan gaat het voor mij van een 'whouww dit is lekker' naar 'mja, niet slecht'. 800 gram tomatenblokjes is echt wel veel. De saus verliest heel wat van zijn overheerlijke smaak en wordt eigenlijk een gewone tomatensaus.
  • Daarna snij je de kip in stukken en voeg je ze toe aan de saus. Je laat alles 10 minuten sudderen tot de kip gaar is.
  • Ondertussen heb je tijd voor de afwerking. Kook de pasta, was de basilicum en de rucola, snij de mozzarella en rasp de kaas.
  • Voeg de pasta (met wat water voor het zetmeel) toe aan de saus. Net voor het serveren voeg je de mozzarella, rucola en basilicum toe. Afwerken doe je tenslotte met geraspte kaas.

Slecht is dit gerecht zeker niet, maar ik had ermeer van verwacht. Maar probeer het vooral zelf en laat me weten wat jij ervan vond! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten