vrijdag 26 december 2014

#projectkerst2014 en hoe alles fout liep

Ik had het moeten weten! Elk project heeft zijn ups en downs. Zijn grote successen en geweldige tegenslagen. #projectkerst2014 kende een goede en kei vlotte voorbereiding. Er moest dus ook nog iets gigantisch fout lopen...

Flashback naar 23 december. Ik dus naar de supermarkt. Gewapend met een boodschappenlijstje en een hoop geduld en menslievendheid. Ik was klaar voor een overvolle winkel met mensen die tot alles bereid waren in ruil voor het mooiste stukje vlees en de rijpste ananas, want met Kerstmis moet blijkbaar alles prefect zijn.

Blij als een kind was ik! Ik draaide nog maar net de parking op en er kwam al meteen een plaatsje vrij. It must be my lucky day! En met uitbreiding kerstperiode. 
Ook in de winkel geen gevecht met winkelwagentjes en eindeloos wachten aan de kassa. De grootste tegenslag leek het vergeten van de getrouwheidskaart en de bonnetjes voor extra punten. Jammer, maar als het dat maar is!

Woensdag 24 december, de dag dat alles goed moest worden voorbereid. Want voorbereiding is alles, heb ik horen zeggen! En voorbereid werd er... Paddenstoelen werden ontbost, groenten werden gekuist, sausjes gemaakt, de tafel gedekt. Alles volgens plan. Dit kerstfeest kon niet meer mis lopen. 

En toen was het zover: D-day! 's Ochtends vroeg uit de veren om nog de laatste hand te leggen en voor een laatste keer de planning te overlopen. Kerstoutfit aan en hups, ik was er helemaal klaar voor. Mijn allereerste Kerstfeest zou een succes worden. Wist ik toen veel...

Bij ons kerstfeest is iedereen verantwoordelijk voor een gerecht. Zo worden de taken wat verdeeld. We doen dat nu al een paar jaar en dat is best wel fijn. Groot nadeel is natuurlijk dat je geen enkele vat hebt op de timing. Hoe lang gaat het aperitief duren, is er nog veel werk aan het voorgerecht,... Allemaal koffiedik kijken. En wat kills een planning? Juist ja! 

Zeker als je een kalkoen wil serveren. Een kalkoen die 2 uur in de oven moet en daarnaast nog eens een aantal bijgerechten die bij in die oven moeten. Dan is er nog maar weinig flexibiliteit. En daar liep het dus fout. 

Het plan: de kalkoen gaat in de oven als de soep wordt opgewarmd. Na de soep kwam sowieso nog het voorgerecht. Ideaal qua timing! 

De realiteit: het aperitief liep gigantisch uit en de twijfel sloeg toe. "Oei... straks eten we pas kei laat het hoofdgerecht!", zei een stemmetje in mijn hoofd. En vermoedelijk onder de invloed van mijn derde glas champagne schoof ik die kalkoen in de oven. Drie kwartier voor de soep werd opgewarmd. 

Het gevolg: de kalkoen was al klaar op het moment dat het voorgerecht op het punt stond om opgediend te worden. Paniek dus! 
Gelukkig heb ik een schoonmoeder die iets kent van kalkoenen. Allé, ze bakken vooral! Een hulplijn, wat een geweldige uitvinding. Gouden tip: als je kalkoen klaar is, wikkel hem in aluminiumfolie en leg hem in een open oven op de laagste temperatuur.


Drie kwartier na het voorgerecht kwam de kalkoen op tafel. En hij was super lekker! Yes! Met extra felicitaties voor slagerij Rondou en dank aan mijn schoonmoeder! 

Conclusie: Je kan nog zo goed plannen, soms draait het gewoon allemaal even in de soep. 

Om een feestje niet alleen genoeg eten moeten hebben, maar ook wat amusement, speelden we met de hele familie de allereerste Kerstbingo. Het concept is eenvoudig. Iemand draait aan het rad en roept de nummertje af. Staat een nummertje op je kaart dan dek je dat cijfertje af. Heb je een volledig volle rij dan roep je uit volle borst BINGO.

Bingo is trouwens ideaal voor een familiefeestje. De regels zijn simpel en vanaf 7 jaar kan iedereen meespelen. Ons oma is 88 en amuseerde zich rot.
En een Kerstbingo is pas een Kerstbingo als je bij een volle rij een pakje krijgt van je secret santa.
Allé, 't was echt dikke ambiance. Dat kan je je wel voorstellen.

Bij deze zit #projectkerst2014 er helemaal op. Ik ga nu zeker twee dagen rond lopen in mijn pyjama en resten kalkoen eten.

En hoe zat het op jouw Kerstfeest? 

Ha ja... door al de drukte ben ik vergeten foto's te nemen. Sorry... dat staat alvast op mijn to do voor #kerstproject2015. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten