vrijdag 7 november 2014

De pakjesautomaat speciaal voor jou getest!

Ze staan al een tijdje op centrale plaatsen zoals stations en winkelcentra. Het moet al bijna twee jaar geleden zijn dat ik zo'n automaat voor het eerst spotte in het station van Mechelen.
En nu is het eindelijk zo ver! Ze zijn in gebruik! Ik was echt super nieuwsgierig, dus ik heb die automaat al eens getest. Zo weten jullie ook meteen wat jullie kunnen verwachten van die pakjesautomaat.



Laat me beginnen bij het begin. Ik had een nieuwe winterjas nodig. En na wat rondsurfen op één van de eerste donkere avonden vond ik wat ik zocht op Zalando.

Bij het afronden van de bestelling viel mijn oog op een nieuwe keuzemogelijkheid: "Laten leveren in de pakjesautomaat'. Haha, dacht ik!

Na de trefwoorden 'Bpost' en 'pakjesautomaat' in Google gegooid te hebben, kwam ik meteen op de juiste pagina terecht. De internetpagina's van de post zijn nooit echt uitgebreid, maar ik kon al wel verder met de compacte info: ik moest me inschrijven en dat was gratis.

Inschrijven is easypeasy. Wat persoonlijke gegevens en je favoriete pakjesautomaat doorgeven en hups... je bent vertrokken.

Na enkele dagen ontvang je thuis een kaart met daarop je persoonlijke code. Per sms ontvang je dan ook nog eens je persoonlijke pincode. Ik was er nu echt helemaal klaar voor!

Die winterjas werd dus besteld...

Al na twee dagen kreeg ik een mail en 30 seconden later ook een smsje dat mijn pakje in de automaat geplaatst was. Ik had 6 dagen om het pakje te komen ophalen met mijn persoonlijke code en mijn pincode.

Toen ik na twee dagen nog niet geweest was, kreeg ik een reminder die mij vriendelijk verzocht mijn pakje toch eens te komen ophalen. Mja... er moet wat roulatie zijn in die kastjes hé, en je zou toch niet willen dat je pakje terug naar de afzender gestuurd wordt.

Allé, ik dus naar die pakjesautomaat met persoonlijke code en pincode.
Alles werkt met touchscreen. Alleen moet je wel heel hard 'touchen' op dat screen. In tijden van ipads en iphones zijn we dat niet meer gewoon. De minste aanraking van zo'n schermpje levert al resultaat op. Bpost is duidelijk nog niet mee met deze nieuwste technologie.

Na met drie verschillende vingers geprobeerd te hebben om de startknop in actie te krijgen, werd mij gevraagd om mijn persoonlijke code in te scannen. Ook dat liep niet meteen van een leien dakje. Na mij in verschillende bochten gewrongen te hebben, werd mijn persoonlijke streepjescode gelezen.

En dan moest de pincode nog komen... Daarvoor moest ik eerst nog dat smsje terugvinden...

Pfff... en toen floepte het deurtje open en stond daar mijn pakje te wachten.

Maar wat vind ik nu van die pakjesautomaten?
Waarom je je meteen moet inschrijven?
- Je hoeft niet meer thuis te zijn voor de postbode
- Je hoeft geen rekening te houden met de vooral niet democratische openingsuren van de postkantoren.
- Het kost niets extra om je pakje te laten leveren in de pakjesautomaat

Waarom je je beter niet inschrijft?
- Je persoonlijke code of pincode vergeten? Jammer, kom dan later nog eens terug?
- Deze week geen tijd om het te gaan afhalen? Jammer na 6 dagen gaat het pakje weer naar de afzender. En wat dan?

Conclusie?
Wel handig zou pakjesautomaat bij jou in de buurt als je regelmatig dingen bestelt via internet. Ik passer elke dag bij de automaat in Mechelen, maar speciaal omrijden zou ik er nu ook niet voor doen. Dan zou ik mijn pakje wel laten leveren bij ouders of schoonouders.
Al hoop ik dat ik ook nog ergens mijn pincode kan aanpassen naar 4 cijfers die ik makkelijker kan onthouden, want dat ene smsje gaat snel verloren gaan.

Je kan trouwens ook zelfs pakjes versturen met die automaat. Hoe dat moet, zal ik op een andere keer nog eens testen.

Bpost - De pakjesautomaat 



5 opmerkingen:

  1. Wat stom dat ik daaraan nooit gedacht heb. Terwijl ik die automaten al in verschillende stations heb zien staan. Altijd maar sukkelen om op tijd op het postkantoor te geraken. Dankjewel voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog niet alle webwinkels kunnen je pakje laten leveren in de pakjesautomaat. Voorlopig kwam ik het enkel nog maar tegen bij Zalando. Het is echt wel hand en het is dus te hopen dat het snel wordt uitgebreid.

      Verwijderen
  2. Die kasten zijn een supergrote vooruitgang, inderdaad wegens de onbereikbaarheid van postkantoren voor een werkende mens. Nu tante Pos nog zover krijgen dat je alsnog aan de deur gemiste (internationale) pakjes naar zo'n kast kan laten zenden of naar een postpunt van je keuze(!), want ook dat kan allemaal, via parcel.bpost.be (helaas ook weer zonder weinig reclame van De Post.)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het zeer handig zo'n pakjesautomaat.
    Maar niet alle webwinkels bieden die optie aan.
    Dat vind ik jammer.
    Ik hoop dan ook dat het snel uitgebreid wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt super handig. Thuis staat de postbode altijd voor een gesloten deur terwijl ik elke dag 6 keer zo'n automaat tegen kom.

    BeantwoordenVerwijderen