maandag 8 september 2014

#Simplify: Goed begonnen is half gewonnen... of toch niet?

Het internet staat vol tips om je leven te eenvoudigen. De ene noemt het Lifehacks, de andere Simplify your Life. Maar eigenlijk bedoelen ze allemaal hetzelfde: 'minder gedoe'.

Awel, dat wil ik dus ook. Gewoon minder gedoe. Geen gedoe meer van wat gaan we eten vanavond, geen gedoe meer van 'ik heb echt niks meer om aan te doen', geen gedoe meer van 'shit, dat ben ik helemaal vergeten'. 

Maar wel vredige taferelen van ik aan de ontbijttafel met verse geperst fruitsap, of ik zonder stress op het werk, of... maar dat zullen we allemaal nog wel zien.

Aangezien het internet al vol staat van de tips, kan ik me de moeite wel besparen om er nog extra te verzinnen. Wat ik me eigenlijk afvraag: 'werken die tips eigenlijk wel voor mij?'

Geniet ondertussen van de sfeerbeelden van een doordeweekse ochtend. 

6u24... de wekker is al zo'n 24 minuten afgegaan, maar liggen snoezen is toch echt geweldig. 

TIP 1: Zet 's avonds alles al klaar wat je 's ochtends nodig hebt. 

Het opzet is eenvoudig en ook wel meteen duidelijk aan bovenstaande zin, denk ik. Je zorgt er dus voor dat je 's avonds voor je gaat slapen je hele ochtend al voorbereid is. En dat kan echt ver gaan:
- Je tas staat al volledig klaar
- Je sleutels liggen naast je tas
- Je gsm ligt opgeladen in je tas
- Je lunch is al gemaakt
- Je outfit ligt al klaar
- Je bent al gaan tanken
- Je to do-lijstje ligt al klaar
- Je hebt de ontbijttafel al gedekt
- ... 

Het lijkt me duidelijk.

En dat heb ik dus ook geprobeerd, maar om de clou al meteen de verraden... 'ik ben dik gefaald!'

Ook ons Mariette komt op dat vroeger uur nog wat verdwaasd uit haar kot. 

Het begon allemaal zeer goed en met veel goede moed. Gedurende de eerste week maakte ik elke avond mijn handtas klaar en werd die tas al flink naast de deur geplaatst. 

Nog snel even in de douche.

Dat was wel buiten de opruimwoede van Mister Fabuleus gerekend. Voor hem moeten tassen niet naast de deur staan, maar aan de kapstok in de slaapkamer hangen. Ik ben dus in die week (van 5 dagen) zeker 2 keer terug naar boven moeten spurten om mijn handtas te gaan halen. 't is een gerief, een man in huis! 


Maar op die 2 andere dagen (ik werk ook een dag thuis) had het wel degelijk effect. Ik ben niet een keer naar de trein moeten lopen (wat anders toch ook gemiddeld een paar keer per week nodig is). Er moest ook niet meer gezocht worden naar gsm's of sleutels. Echt geweldig!

Nog een outfitje kiezen voor vandaag. Zwarte jeans, groen truitje en zwart jasje (voor de nieuwsgierigen).

En toen was het plan om ook nog te ontbijten. Maar dat is dus dik mislukt!
Het werd zelfs erger! Vanaf halfweg week 2 heb ik mijn tas zelfs niet meer klaargezet. 

Hup, daar is de trein... en wij weg!
 
Om dat alles toch een beetje te compenseren, heb ik nu de wekker vroeger gezet. Dat kan dus ook als je te lui bent om 's avonds alles klaar te zetten!

Conclusie: 's Avonds al alles klaar zetten voor 's ochtends werk voor mij niet.

Wat zijn jullie trucjes om 's ochtends alles vlotter te laten verlopen? 

Wil je ook graag elke maand meetesten of al die simplify-tips iets voor jou zijn? Doe dan zeker mee! Deze maand zeg ik nee aan alle emails! In oktober kom je te weten hoe het geweest is. 

3 opmerkingen:

  1. Voor mij werkt het wel, heel goed zelfs. Ook omdat ik 's ochtends veel duffer ben dan de avond daarvoor. En het uitkiezen van kleding e.d. dus veel sneller gaat. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier werkt het ook: aanrecht staat al klaar met brood- en fruitdozen voor morgenvroeg, kleren liggen klaar... Tassen aan de deur... Sleutelrekje hangt boven de schoenen, zo worden die 's morgen ook makkelijk gevonden. Al helpt het hier wel dat ik geen medebewoner met opruimwoede heb!
    En de wekker vroeger zetten is gewoon geen optie, staat al vroeg genoeg! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij mij werkt het ook! Alles klaarleggen voor de volgende dag is zowat het eerste wat ik doe als ik thuis kom van kantoor. Ontbijten doe ik op de trein, maar ik leg het wel de avond ervoor klaar. Mijn wekker staat ook vijf minuutjes later. Da's vaak het verschil tussen trein nog net halen of trein net zien wegrijden :-)

    BeantwoordenVerwijderen