maandag 29 september 2014

De 7 vragen die elke vrouw moet stellen bij het opruimen van haar kleerkast

Is jullie kleerkast ook zo'n rommelkot? Echt, ik krijg daar maar geen structuur in. Er zitten trouwens ook massa's spullen in die ik niet eens meer draag. Af en toe vind ik dan weer eens een bloesje dat wat in de vergetelheid was geraakt onder een hoop andere spullen. Het is dus echt tijd om daar eens werk van te maken.

Een tijdje geleden noteerde ik in mijn jaarplanner bij begin oktober en begin april 'Kleerkast opruimen'. En dat komt nu dus zeer dichtbij! 

Ik ben dan ook niet echt zo goed in dingen wegsmijten. Ik kan echt uren twijfelen: "Ja, maar die schoenen kan ik misschien toch nog eens aandoen" of "Ohhh, dat kleedje deed ik zo graag aan". Ik durf zelfs na een paar dagen terug kleren uit de spullenhulp-zak halen omdat ik toch denk dat ik het stofje van die rok nog voor iets anders kan gebruiken. 

Ja, ik weet het... hopeloos! 
Maar gelukkig brengt een hoop goede moed en het internet altijd raad. Volgens The Everygirl zijn er zeven vragen die je jezelf moet stellen bij het uitmesten van je kast. Is het antwoord op één van die vragen NEEN, dan moet het kledingstuk onherroepelijk weg. Al vind ik toch dat 1 joker moet kunnen. 

De vragen die je jezelf moet stellen zijn:

    1. Past het nog? 

Ja, logische vraag en bij mij is er ook de subvraag: past het al? Ik heb zo een paar kleedjes in mijn kast hangen die net iets te groot zijn en nog altijd niet echt passen. 

    2. Heb ik dit de laatste 12 maanden gedragen? 

Hoe groot is de kans dat je iets dat al 12 maanden levenloos in je kast hangt, nog gaat dragen. Tenzij je natuurlijk wil wachten tot het terug in de mode is. Mijn moeder heeft op zolder nog zo'n paar dozen staan. 

   3. Is de kans groot dat ik dit ooit nog ga dragen? 

Toch wel een beetje riskante vraag, vind ik. Het antwoord gaat hier geregeld neen zijn, maar wat dan met al die mooie en leuke herinneringen die soms vasthangen aan kleren. Een kleedje dat ik aanhad op een leuke trouw, mijn favoriete zwarte laarzen. Mmm... dat gaat echt moeilijk worden. 

   4. Is het nog in de mode? En past het bij mijn huidige stijl? 

Ik ga niet zo echt mee met de mode. Allé, bij vraag vier kan ik even pauze nemen. 

   5. Als je kledingstuk beschadigd is, zou je dan de moeite doen om het te laten repareren?

Er hangen een aantal dingen in mijn kast die wat herstelling nodig hebben. Vaak gaat het om geloste naden of verloren knoppen. Het zal nu dus maken of wegdoen worden. 

   6. Zou ik het vandaag nog kopen?

Klinkt als een lastige vraag. Wat is de prijs? Zijn het solden? Heb ik net massa's gekocht? Of wil ik toch echt wel iets mee naar huis nemen vandaag? Dat zijn toch echt allemaal factoren die meespelen! Nee? 

  7. Voel ik me goed als ik dit draag? 

Eigenlijk vind ik dat deze vraag op nummer 1 zou moeten staan. Als je antwoord hier al neen op is, dan kan je je de moeite besparen om over de zes andere vragen na te denken. 


Goed, dit is de theorie. Nu moet ik aan de slag. Ik maak er deze week werk van en deel mijn ervaringen volgende week met jullie. Heb je trouwens ook goesting gekregen om je kast eens uit te mesten? Niet twijfelen, gewoon meedoen en laten weten hoe het bij jou gegaan is. 


3 opmerkingen:

  1. Oh ja, dat ken ik. Weet je wat helpt: uitmesten samen met een vriendin. Soms kan ze dingen gewoon overnemen die zij leuk vindt en die jou niet meer passen, maar vooral kan ze je helpen om streng te zijn. Kies wel een eerlijke, eentje die roept: "da's ėcht lelijk" en zo.
    En inderdaad, als je het al meer dan een jaar niet meer aan had, dan ga je het nooit meer dragen. Ik hou een stuk of twee nostalgische stukken, dat wel. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat van die vriendin is misschien wel een heel goed plan! :-)

      Verwijderen
  2. Bedankt voor je tip! Ik moet ook dringend weer mijn kleerkast opruimen en heel veel daarvan heb ik meer dan een jaar niet gedragen :-)

    BeantwoordenVerwijderen