maandag 23 februari 2015

8 manieren om efficiënter te werken op het werk

TIk ben een tettergat. Je moet meestal maar een half woord tegen mij zeggen en ik begin al vrolijk terug te praten. En ik ben ook mega nieuwsgierig. Ik kan er niet aan doen. Ik wil gewoon graag alles weten. Wie er net is binnen gekomen, wie mij een mailtje heeft gestuurd,...
Ik ben dus nogal makkelijk af te leiden en een bureau naast de printer doet daar geen goed aan.

Reden genoeg dus om op zoek te gaan naar enkele trucjes die ervoor zorgen dat ik me beter kan concentreren tijdens mijn werk. En ge moogt gerust zijn, ze werken!

  • Ik heb een schriftje waar ik per dag al de to do's in noteer. Heel handig, want als vandaag iemand je vraagt om tegen volgende week vrijdag iets af te werken, dan kan je dat meteen op de juiste dag noteren. Mijn boekje is trouwens echt een kladboek. Afvinken of to do's herplannen is echt fun! Ik zou al niet meer zonder mijn schriftje kunnen. 
  • Weg met de post-its. Vroeger plakte mijn bureau van boven tot onder vol. Ik schreef er to do's op, nieuwe ideeën, weetjes,... maar op den duur geraakte ik er niet meer aan uit. Nu gebruik ik enkel nog post-its om een kleine boodschap op te noteren, maar daarna gaan ze meteen de vuilbak in. 
  • Evernote is mijn nieuwe geheugen. Mailtjes die ik niet mag verliezen, wilde ideeën of presentaties,... ik verzamel het allemaal in mijn Evernote-account. Je kan er makkelijk in zoeken en je kan er overal ter wereld aan. Geweldig handig dus! 
  • Om me wat af te zonderen, zet ik geregeld mijn hoofdtelefoon op. Ik luisteren meestal naar de radio, maar probeer zeker ook eens Coffitivity. Hier krijg je de achtergrondgeluiden van een koffiebar. Deze geluiden zijn zo monotoon dat ze je productiviteit alleen maar zullen verhogen. 
  • Maak een weekplanning met al je routinetaken. Mijn voornaamste routinetaken zijn mails afwerken, nieuwe projecten opstarten, administratie wegwerken, vergaderingen plannen, en die komen elke week terug. Ik plan dus vaste blokken in mijn agenda en werk in die periodes de to do's af. 
  • Een opgeruimd bureau werkt zoveel beter. Net voor Kerstmis kuiste ik mijn bureau nog helemaal op. Er zijn enkele eenvoudige tips waarmee je meteen aan de slag kan. Ondertussen probeer ik mijn bureau ook elke dag netjes achter te laten. De ene dag lukt dat al wat beter dan de andere, maar zo'n leeg bureau werk echt stukken beter. 
  • Ik ging ook aan de slag met de pomodoro techniek. Ik heb hen nog niet 100% onder de knie, maar de basis pas ik wel geregeld toe. Het basis idee is 25 minuten aan een stuk door te werken zonder je te laten afleiden door vanalles en nog wat. Zet dus een (online) timer in op 25 minuten en ga aan de slag. Werk je to do's af tot de tuut-tuut-tuut gaat en dan mag je 5 minuten pauzeren (here I am, Facebook!). Na vier keer 25 minuten, mag je een grotere pauze nemen. Zo laat ik me graag afleiden als ik een verslag aan het maken ben. Met deze techniek maak ik een deal met mezelf om 25 minuten door te werken en daarna 5 minuten mijn goesting te doen. En dat lukt! 
  • Mails zijn vreselijk om je door te laten afleiden. Het beste is om maar twee keer per dag (net voor de middag en 's avonds voor je naar huis gaat) je mails te lezen. Maar echt... ik kan het niet. Ik heb het geprobeerd en ik blijf proberen, maar voorlopig is de drang nog te groot om 's ochtends al meteen mijn mailbox open te doen. Ik probeer wel zoveel mogelijk mijn mails gegroepeerd te lezen. Ik heb er dan ook voor gezorgd dat ik geen visueel of auditief signaal meer krijg als er een nieuwe mail is. Nu slag ik er al beter in om niet elke mail meteen de willen beantwoorden.
Wat zijn jouw tips om je te concentreren op je werk? 

3 opmerkingen:

  1. Inderdaad lang leve de lijstjes, ik heb er zoveel voldoening van als ik iets kan afvinken.
    Op mijn bureau ligt een planner met de dagen van de week op en daar schrijf ik echt alles op, van afspraken tot dingen die ik moet doen, telefoontjes, iets kopen,... En mijn agenda op m'n smartphone is mijn heiligdom, handig om dingen te plannen.
    grtjs Saartje

    http://saartjeathome.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een paar leuke tips die ik wel eens ga proberen, merci!
    van die to-do lijstjes ben ik niet echt fan.... af en toe probeer ik het wel hoor, maar ik raak die lijstjes dan toch weer kwijt... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik maak mijn to do lijstje online met trello, mijn schriftje werd net iets te onoverzichtelijk...https://trello.com/

    BeantwoordenVerwijderen